Köpvillkor

1. Allmänt

Dessa villkor gäller avtal om leverans av produkter och tjänster, även kallade varor eller varan, till slutkunder i Sverige.

  • Vision Healthcare Nordic AB
  • Org.nr: 556596-3799
  • Box 2093, 663 12 Hammarö
  • Telefon: 054-52 25 40
  • Besöksadress: Nolgårdsvägen 17, 663 41 Hammarö

Du måste vara 18 år för att bli kund hos Vision Healthcare Nordic AB.

2. Abonnemang utan bindningstid och köpplikt

Det ska vara enkelt och okomplicerat att handla hos oss. Vision Healthcare Nordic AB säljer produkter på fortlöpande abonnemangsbasis och du får försändelserna levererade direkt till din brevlåda (större försändelser kan få hämtas ut hos postombud). Den första försändelsen som ingår i abonnemanget levereras normalt inom 10 dagar efter beställning och vidare försändelser enligt valt leveransintervall, utan köpplikt eller bindningstid.

Vid uppsägning upphör abonnemanget med verkan från och med nästa sändning. Vänligen meddela kundservice för snabbast handläggning av avbokningen, och i god tid innan nästa leverans skickas.

Introduktionserbjudandet gäller endast nya kunder och för ett hushåll. Abonnemanget kan nekas vid sakliga skäl, såsom bedrägeri, bristande kreditvärdighet och liknande. Vi levererar endast till svenska adresser.

3. Plus – medlemsklubb med bara fördelar

Vid ditt första köp får du som kund hos oss ett gratis medlemskap i förmånsklubben PLUS. Som kund får du exklusiva kundförmåner, rabatter och VIP-erbjudanden via brev, telefon och e-post, för att bli informerad om våra erbjudanden och medlemsklubbsförmåner från Vision Healthcare Nordic AB.

4. Flexibel leverans

Vi skickar våra försändelser enligt avtalat leveransintervall med PostNord. Om leveranstiden inte följer av beställningen ska vi leverera utan dröjsmål och senast inom 30 dagar från din beställning. Leverans anses ha skett när du eller ditt ombud har tagit över varan. Vid erbjudanden, större eller flera beställningar kan det hända att beställningen måste hämtas hos postombud på grund av dess storlek och vikt. Vid försenad leverans kan du beroende på omständigheterna hålla inne betalning, kräva leverans, ersättning eller hävning av avtalet.

Vi har varor på lager, men om det undantagsvis skulle vara en slutsåld situation, kommer detta att tydligt kommuniceras på beställningssidorna för den aktuella produkten.

5. Ingen förskottsbetalning

Du behöver inte betala i förskott, vi utfärdar en skriftlig faktura som fungerar som orderbekräftelse och som bifogas alla försändelser. Du har 20 dagars betalningsfrist från fakturadatum, om inte annat avtalats. Vid utebliven betalning tillkommer den vid var tid fastställda räntan enligt dröjsmålsräntelagen samt eventuella indrivningskostnader. Vi har panträtt i de levererade produkterna tills betalning, inklusive ränta och kostnader, har betalats i sin helhet.

6. Vår kundservice finns där för dig

Vår kundservice hjälper dig gärna varje vardag mellan kl 08.00-16.30. Om din förfrågan gäller en specifik beställning kommer vi att besvara den inom 2 arbetsdagar.

7. 14 dagars ovillkorlig ångerrätt

Du är skyddad av ångerrättslagen och har 14 dagars ovillkorlig ångerrätt från den dag du mottar varan i din allra första försändelse, det vill säga ångerrätten gäller endast den första försändelsen i abonnemanget. Meddela oss att du ångrat dig t.ex. via brev, telefon eller använd bifogad ångerblankett. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara oöppnad och returneras till oss i samma mängd och skick som vid mottagandet. Om varans värde har sänkts mer än nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, förpackningen är trasig, eller varans bäst före datum har passerat, måste du täcka värdeförlusten. Varan ska returneras inom 14 dagar efter att anmälan om användning av ångerrätten har meddelats.

Om du frånträder detta avtal (ångerrätten gäller endast den första försändelsen i abonnemanget) ska vi återbetala alla betalningar vi har fått från dig, inklusive leveranskostnaderna (med undantag för extra kostnader till följd av att du har valt en annan typ av leverans än den typ av standardleverans vi erbjuder) utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag vi får besked om ditt beslut att frånträda detta avtal.

Det är endast returrätt på den första leveransen du mottar. Nästföljande varor är identiska med den första varan, och det finns därför ingen returrätt på de försändelser du får efter första leveransen.

OBS: Abonnemangsförsändelser som returneras utöver ångerrätten kan komma att skickas tillbaka till dig och debiteras en extra kostnadsavgift på totalt 198 kr, för att täcka våra kostnader vid hantering av returen.

Om du vill använda dig av ångerrätten eller har några frågor kan du kontakta vår kompetenta kundservice.

8. Full reklamationsrätt

Full reklamationsrätt beviljas enligt gällande lagar för alla defekter av produkten. Reklamationsrätten är begränsad till produktens hållbarhetsdatum som anges på förpackningen, förutsatt att korrekt förvaring har följts och högst två månader från det att det reklamerade tillståndet upptäcktes. Köparen ska under alla omständigheter göra reklamation inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vid reklamationer, fel och defekter ska köparen stå för eventuella fraktkostnader. Återbetalning vid godkänd reklamation sker inom 14 arbetsdagar. Vid tvist ska Allmänna reklamationsnämndens beslut följas.

9. Priser

Alla priser inkluderar moms och eventuella miljöavgifter. Priset på produkten kan variera beroende på försäljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna gäller tills de ändras. Meddelande om väsentliga prisändringar skickas i god tid innan ändringarna träder i kraft. Introduktionserbjudandena kan inte utnyttjas illojalt genom frekvent och upprepad abonnemangssignering/uppsägning, eftersom de endast gäller nya kunder och för ett hushåll.

10. Personuppgiftspolicy – vi skyddar dig som kund

Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) och bokföringslagen. Som personuppgiftsansvarig lagrar och använder vi denna information för att säkerställa och hantera kundrelationen.

Vision Healthcare Nordic AB har tystnadsplikt avseende personuppgifter. Utlämnande av information till andra utomstående än ovan nämnda parter kan inte ske utan ditt samtycke, såvida inte utlämnandet krävs enligt lag eller är ett led i betalningsindrivning, försäkringskrav och/eller bokföringshantering. Registrering av reservationer hänvisas till kundservice. Du har enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) rätt till att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig, och kan kräva att dessa rättas.

För mer information om behandling av personuppgifter kontakta kundservice så hjälper de dig.

11. Klagomål/Tvister

Kontakta vår kundservice om du har klagomål på ditt köp. Om vi skulle misslyckas med att hitta en lösning rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Avtalet lyder under svensk lag. Tvister mellan parterna ska lösas genom förhandlingar. Om förhandlingarna inte lyckas ska tvisten hänvisas till allmän domstol.

12. Förbehåll och ansvarsbegränsningar

Vision Healthcare Nordic AB förbehåller sig rätten för driftsavbrott, felaktiga priser eller leveransproblem på grund av förhållanden utanför Vision Healthcare Nordic AB’s kontroll. Vision Healthcare Nordic AB reserverar sig vidare för tryckfel, prisfel, moms- och andra avgiftsförändringar. Eventuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker (som informerats i samband med den enskilda kampanjen). Vi ansvarar inte för felaktig användning av produkter. Följ rekommenderad dosering på förpackningen.

13. Ändring av villkor

Villkoren kan ändras på grund av särskilda behov och/eller offentliga ändringar eller prispåslag som påverkar dessa villkor. Om du utifrån de ändrade villkoren vill säga upp avtalet har du rätt att göra det. Om avtalet mellan parterna inte sägs upp innebär det att du accepterar de uppdaterade avtalsvillkoren. Nya villkor kommer att meddelas på vår hemsida i kombination med att de nya villkoren skickas ut.

14. Återbetalning vid e-handel

Vid köptillfället informeras du om maximal leveranstid från det att beställningen registrerats. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer du utan dröjsmål att informeras om orsaken till förseningen och få information om en ny leveranstid. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad, kräva att köpet fullförs eller kräva ersättningsvara från Vision Healthcare Nordic AB.

Avtalsvillkoren har uppdaterats och träder i kraft för alla ingångna och nya avtal.

Senast uppdaterad 25.09.2023