Ofta hård i magen? Så får du fart på magen

Ihållande obehag som trög mage kan påverka livskvaliteten

Kämpar du ofta med trög mage och önskar tips som kan underlätta obehaget? Du är inte ensam. Lyckligtvis finns det små, men effektiva steg du kan ta för att undvika en trög mage 

En av fem upplever obehag

Ungefär en av fem här i Norden upplever olika former av obehag i magen, varav många är problem med trög mage. Några andra former inkluderar:  

  • Uppblåsthet
  • Luft i magen
  • Orolig mage 
  • Lös mage  

Maghälsan är en viktig del av det allmänna välbefinnandet och obehag i magen kan ha en betydande inverkan på livskvaliteten. Därför är det viktigt att hitta lösningar som kan bidra till att lindra de obehagliga symptomen på ett effektivt sätt.   

Vad orsakar en hård mage?

Det finns flera orsaker som kan leda till hård mage. Det kan till exempel bero på en underliggande orsak, eller att den hårda magen är situationsbetingad.

Hård mage av mat

Det kan vara så att du äter för lite kostfibrer och dricker för lite vätska. Kostfibrer binder vatten och gör att avföringen går snabbare genom tjocktarmen, så att du får mer regelbunden tarmrörelse.

Hård mage på grund av lite fysisk aktivitet

En mycket vanlig orsak till hård mage är brist på fysisk aktivitet. Träning och fysisk aktivitet stimulerar rörelsen i tarmarna. Regelbunden motion ökar blodcirkulationen och skickar mer blod till tarmarna. Detta stimulerar böljande muskelsammandragningar i tarmarna så att tarminnehållet pressas genom matsmältningskanalen.

Hård mage på grund av rutinförändringar

Plötsliga kostförändringar eller mycket stillasittande (t.ex. en lång flygresa) kan leda till hård mage. Om det går lång tid mellan toalettbesöken blir avföringen hårdare och svårare att transportera genom tarmen.

Hård mage av psykologiska orsaker

Stress, ilska och andra psykologiska påfrestningar kan leda till en hård mage. Tarmen sänder signaler till hjärnan och på samma sätt kan hjärnan sända signaler till tarmen.

Hård mage orsakad av läkemedel

Flera läkemedel kan hämma tarmrörelserna och leda till hård mage. Det kan även järntillskott och andra kosttillskott.

Vad hjälper egentligen mot hård mage?   

  1. Ät en balanserad kost med minst 30 gram kostfiber varje dag från frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.
  2. Se till att du dricker mycket vatten, cirka 2 liter varje dag.
  3. Gå på toaletten vid samma tid varje dag och avsätt tillräckligt med tid. Sätt gärna upp fötterna på en liten pall för att få en bättre sittställning.
  4. Försök att vara fysiskt aktiv minst en halvtimme varje dag.
  5. Använd ett kosttillskott för normal matsmältning.  
  6. Vissa sötningsmedel, t.ex. sorbitol, kan hjälpa mot hård mage. Det finns naturligt i aprikoser, äpplen, plommon, katrinplommon och russin.
  7. Avslappningstekniker kan hjälpa om det finns psykologiska skäl till att du har hård mage.

Undvik hård mage: Lectinect Mage 2-i-1 produkt

Upplever du obehag i magen som trög mage? Lectinect Mage är en 2-i-1 produkt baserad på fläder som kan stödja immunsystemet och kalcium som bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion. Lectinect Mage har varit ett populärt kosttillskott för glada magar sedan 2007 och är ett förstahandsval för många. Tusentals nöjda kunder njuter dagligen av fördelarna med denna produkt. 

Och det bästa av allt? Du kan prova Lectinect Mage gratis i 30 dagar (*frakt 89 kr).

INBJUDAN

Prova Lectinect Mage GRATIS * i 30 dagar!

Ja tack! Jag vill prova Lectinect Mage GRATIS* i 30 dagar!

Kilde: kry.no